Project /
Ihsane
In het Arabisch staat het woord Ihsane voor een ideaal van goedheid, vriendelijkheid en weldadigheid. In de islam verwijst het naar een vorm van verbondenheid met het universum. Met Ihsane bouwt Sidi Larbi Cherkaoui voort aan een tweeluik dat hij begon met de Eastman-productie Vlaemsch (chez moi) in 2022. Terwijl Vlaemsch gewijd was aan zijn moeder en zijn Vlaamse roots, onderzoekt Ihsane zijn relatie met zijn vader, die Marokko verliet voor Vlaanderen. Als immigrant behield hij altijd een onvoorwaardelijke liefde voor zijn geboorteland, ondanks zijn vertrek. Sidi Larbi Cherkaoui was een tiener toen zijn vader stierf. Dertig jaar later zocht hij vergeefs naar zijn graf op een overvolle begraafplaats in Tanger. Hij blijft naar hem zoeken via deze creatie waarin dansers van het Ballet du Grand Théâtre de Genève en Eastman samenkomen.
Maar in België heeft Ihsane ook de bijklank van een racistische en homofobe misdaad die in 2012 in Luik plaatsvond: een jonge homoseksuele man van 32 jaar, van Marokkaanse afkomst, werd doodgeslagen buiten een nachtclub. Als kunstenaar, homoseksueel en Arabier, identificeert Sidi Larbi Cherkaoui zich met het slachtoffer en brengt hij hulde aan hem via deze productie, die zijn familieverhaal terug onder de loep neemt. Ihsane is een zoektocht naar innerlijke vrede en een poging om conflicten, verlatenheid en vergetelheid te overstijgen. Sidi Larbi Cherkaoui danst de vragen die hem fascineren: wat blijft er nog over als we wegglippen en vervagen? Hoe kunnen meerdere identiteiten naast elkaar bestaan in hetzelfde lichaam?
Zoals altijd heeft choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui een uniek artistiek team samengesteld, dat de dynamiek en de artistieke vitaliteit weerspiegelt van de regio waarmee hij via zijn voorouders verbonden is. De Tunesische muzikant en viola d’amore-virtuoos Jasser Haj Youssef componeert de muziek en voert die op samen met de Marokkaanse zanger Mohammed el Arabi Serghini en de Libanese zangeres Fadia Tomb El-Hage. Het decor is van beeldend kunstenaar Amine Amharech, die zintuiglijke en gevoelige ruimtes creëert waarin Marokkaanse invloeden vaak samensmelten, terwijl de kostuums van modeontwerper Amine Bendriouich zijn, die traditionele vormen van Berberkledij herwaardeert voorbij normen en gender.
In Ihsane ziet Sidi Larbi Cherkaoui de wereld veranderen in een eindeloze cyclus van vernietiging en wedergeboorte. Hij is op zijn hoede voor culturen die individuen opsluiten en afzonderen. Hij geeft de voorkeur aan geografie in wording, steeds veranderende landschappen en de gedeelde ruimte waar we naast elkaar bestaan. In die ruimte onthult hij de onzichtbare draden die ons met elkaar verbinden.