Project /
Babel 7.16
Speciaal voor de 70ste editie van het Festival d’Avignon hebben choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet een nieuwe versie gecreëerd van hun Olivier award bekroonde werk Babel(words), en verplaatsten ze het stuk naar de Cour d’Honneur in het Palais des Papes onder de titel Babel 7.16. Tien nieuwe performers werden aan de originele show toegevoegd, tien nieuwe personages die het verhaal nog rijker en complexer maken.
“Babel 7.16: actualisering of recreatie? Voor de choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet is het niet langer de bedoeling dat het publiek op dezelfde manier naar het stuk kijkt als in 2010, wanneer Babel(words) gecreëerd werd als sluitstuk van een triptiek met Foi en Myth. De uitbreiding van de titel belichaamt verschillende facetten: 7.16 is evenzeer een verwijzing naar softwarecodering als naar de verzen van een heilige tekst, een datum in het heden of de kracht van archaïsche numerologie. Het stuk handelt over de clash tussen talen en lichamen van verschillende nationaliteiten, over diversiteit en de obstakels van de samenleving, waar eigenheid en gemeenschap soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Het bevraagt onze houding ten opzichte van verandering, in tijden waar technologie onze notie van empathie en verbondenheid constant wijzigt. Net zoals in de originele voorstelling brengen de dansers in Babel 7.16 hun tegelijk onwrikbare en constant veranderlijke afkomst op een humoristische manier tot uitdrukking. Het dansen van deze contradictie is als het lichamelijk ontdekken van woorden, of als het gebruiken van gebaren en handelingen om de valkuil van het onzegbare te ontwijken. In het originele Bijbelverhaal weigert God om zijn territorium te delen, hoewel de mens steeds meer in Zijn nabijheid wilt zijn. “Delen is een keuze, een houding, zeker wanneer we geconfronteerd worden met traumatische gebeurtenissen. In die momenten wordt extreme solidariteit geconfronteerd met angst om te delen.” Door de dansers die Babel(words) tot een choreografische referentie gemaakt hebben te verzamelen op het podium van de Cour d’Honneur in het Palais des Papes, kaarten de Vlaamse Sidi Larbi Cherkaoui en de Franstalige Damien Jalet, beiden afkomstig uit het tegelijk verdeelde en verenigde België, de concepten van massa’s, geschiedenis en territorium opnieuw aan. In dit centrum der centra belichamen de muren de onveranderlijke natuur van macht en religie, maar tegelijk verwelkomen ze ook het leven in al zijn complexiteit.” - Moïra Dalant voor het Festival d’Avignon 2016