/
Damien Fournier
Damien Fournier werd in 1977 geboren in Frankrijk, waar hij nog steeds woont. Op 13-jarige leeftijd werd hij verliefd op het circus en schreef zich onmiddellijk in aan de regionale circusschool in Toulouse, waar hij vijf jaar les volgde voor hij zijn opleiding verderzette aan het Centre National des Arts du Cirque in Châlons (Frankrijk). Daar ontmoette hij Mario Gonzales, Francis Viet, Pal Frenak en Pierre Doussaint die zijn carrière beïnvloedden. Terwijl hij aan het CNAC studeerde, werd hij aangetrokken door het creatieve universum van artiesten als Guy Alloucherie en Josef Nadj.
Na een blessure tijdens Slowly, het afstudeerproject aan het CNAC, besloot hij om zich volledig aan hedendaagse dans te wijden en liet hij de circuswereld achter zich. Dit betekende ook een mentale verandering die een ommekeer naar meer introspectie impliceerde. Na zijn opleiding werkte Damien Fournier samen met Alloucherie (Les sublimes), Giorgio Barberrio Corsetti (Paradiso, Argonauti) en Kitsou Dubois (Traversées). Met Dubois ontdekte hij de parabolische vlucht (zero gravity), wat een zeer inspirerende ervaring was. Hij werkte samen met Josef Nadj (Il n'y a plus de firmament, Asobu). Via Nadj werkte hij samen met Mariko Aoyama, Yoshi Oîda en Jean Babilé.
Damien Fournier ontdekte Sidi Larbi Cherkaoui in Iets op Bach van Alain Platel, een voorstelling die een diepe invloed op hem uitoefende. In 2006 werkte hij samen met Sidi Larbi Cherkaoui aan Myth. Damien Fournier streeft ernaar de danstaal uit te breiden door het gebruik van diverse bronnen zoals gebarentaal en persoonlijke verhalen. Na Myth bleef hij betrokken bij Sidi Larbi Cherkaoui en Eastman. Hij werkte als assistent-choreograaf en repetitor voor Sutra, danst in Babel (words) en Puz/zle en nam deel aan Anna Karenina, de film van Joe Wright, waarvoor Cherkaoui de choreografie verzorgde.