/
James O’Hara
James O’Hara, afkomstig van Fremantle in West-Australië, werkt op internationale schaal als danser, docent, choreografisch assistent en choreograaf. In 2003 verliet hij Australië om zich aan te sluiten bij het Ballet Junior de Genève in Zwitserland en hij ontving in 2004 een onderscheiding van het Monaco Dance Forum.
Sindsdien werkte O’Hara als danser bij Ballet Preljocaj (Frankrijk), Ohad Naharin/Cedar Lake Contemporary Ballet (New York), Matthew Lutton en Chrissie Parrott (Malthouse Melbourne), Gideon Obarzanek/The Australian Ballet, Ross McCormack (Muscle Mouth, Nieuw Zeeland), Stephanie Lake (Malthouse Melbourne), het Nationale Ballet van Noorwegen, Ballet de l’Opéra de Paris en het Bolshoi Theater voor de Benois de la Danse.
Sinds 2006 werkte O’Hara met Sidi Larbi Cherkaoui aan de projecten Myth, Faun en Babel(words), een co-creatie met Damien Jalet. Voor Orbo Novo (Cedar Lake Contemporary Ballet, New York), Labyrinth (Het Nationale Ballet, Amsterdam), Noetic (GöteborgsOperans Danskompani) en Boléro, een co-creatie met Damien Jalet en Marina Abramović (Ballet de l’Opéra de Paris), was hij choreografisch assistent van Cherkaoui.
Samen met Marina Mascarell trad James op in The Unreality of Time en Like a large animal deep in sleep (Korzo) en was hij haar assistant voor Mongrel (GöteborgsOperans Danskompani) en Le diable bat sa femme (Lyon Opéra Ballet).
Bij de National Youth Dance Company van Sadler’s Wells in London assisteerde hij Michael Keegan Dolan voor zijn creatie In Nocentes en Damien Jalet voor Tarantiseismic. Hij gaf les bij Sydney Dance Company, Bangarra Dance Theatre, Akram Khan Company, Purchase New York, Artesis Antwerpen, Transformation/Danse à la Carte in Montréal en West Australian Academy of Performing Arts, waar hij The Roaring Silence… maakte samen met Balázs Busa.
O'Hara werd genomineerd voor een Helpmann Award, een Green Room Award en een Australian Dance Award.
Sinds januari 2017 is James gevestigd in Wellington aan de New Zealand School of Dance.