/
Marina Abramović
De wereldberoemde Servische performance-kunstenares Marina Abramović is een icoon uit de recente kunstgeschiedenis. Sinds het begin van haar artistieke loopbaan in Belgrado tijdens de jaren 1970 ontpopte ze zich tot een pionier in performance art — een genre waarvoor ze reeds in een vroeg stadium uiterst bepalend was. Door de verkenning van haar fysieke en mentale grenzen doorstond ze pijn, uitputting en gevaar, op zoek naar emotionele en spirituele transformatie. Tussen 1976 en 1988 werkte ze als duo samen met de Duitse kunstenaar en toenmalige levenspartner Ulay. Ook in hun gezamenlijke werken stonden mentale en fysieke uithouding centraal. Marina Abramović werd onderscheiden met de Gouden Leeuw voor Beste Artiest op de Biënnale in Venetië in 1997 voor haar performance Balkan Baroque. Een recent hoogtepunt uit haar carrière is haar 700 uren durende performance The Artist is Present (2010) in het Museum of Modern Arts in New York, waarbij bezoekers plaats konden nemen tegenover haar en zo lang als ze wilden in direct oogcontact met haar konden blijven. Deze intense performance was eveneens onderdeel van een grote overzichtstentoonstelling van haar werk. Marina Abramović richtte het Marina Abramović Institute (MAI) — een platform voor immaterieel werk dat over lange tijdsspannes verloopt en die nieuwe samenwerkingsmogelijkheden moet creëren tussen denkers uit verschillende domeinen. Haar meest recente publicatie dateert uit 2016 — de autobiografie Walk Through Walls: A Memoir (Crown Archetype, New York). Een nieuwe retrospectieve The Cleaner vond plaats in februari 2017 in het Moderna Museet in Stockholm en is daarna ook te gast in Kopenhagen, Oslo, Bonn en in het Palazzo Strozzi in Firenze. Voor Pelléas et Mélisande werkt Marina Abramović voor de tweede maal als scenografe samen met choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet, waarmee ze reeds in 2013 een nieuwe choreografie op Maurice Ravels' Boléro creëerde voor het Ballet van de Opera van Parijs.