/
Urs Schönebaum
Licht- en decorontwerper Urs Schönebaum studeerde fotografie in München en was van 1995 tot ‘98 verbonden aan de Münchner Kammerspiele. Nadien was hij ook actief als regie-assistent in het Grand Théâtre de Genève, het Lincoln Center (New York) en bij de Münchner Kammerspiele. Sinds 2000 is hij lichtontwerper voor opera, theater, dans, kunstinstallaties en performances. In totaal werkte hij al mee aan meer dan 130 producties, onder andere voor Covent Garden, de Opera van Parijs (Palais Garnier en Bastille), de Metropolitan Opera in New York, de Bayerische Staatsoper, Teatro Real in Madrid, het Bolsjoi Theater in Moskou, de Nationale Opera in Amsterdam en De Munt en voor de Bayreuther en Salzburger Festspiele, het Festival van Avignon en de Wiener Festwochen. Hij werkte samen met theatermakers als Thomas Ostermeier, Pierre Audi, William Kentridge, Michael Haneke, Sasha Waltz en heeft reeds een lange samenwerking met Robert Wilson. Hij realiseerde ook lichtontwerpen voor kunstenaars als Anselm Kiefer, Dan Graham en Marina Abramović. In 2012 regisseerde en belichtte hij producties van de opera’s Jetzt (Mathis Nitschke) en What Next? (Elliott Carter) in de Opera van Montpellier; gevolgd door de creatie van Happy Happy (Nitschke) aldaar in 2014. In 2017 stond hij in voor de belichting en het decor van Bomarzo (Ginastera) in het Teatro Real in Madrid. Urs Schönebaum werkte eerder samen met Marina Abramović, Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet in de productie van Maurice Ravels Boléro (2013) en Claude Debussy’s Pelléas et Mélisande (2018).