/
Koen Bollen
Koen Bollen studeerde Kunstwetenschappen en Theaterwetenschappen aan de universiteiten van Brussel, Leiden en Antwerpen. Hij was medewerker dramaturgie bij de Junge Oper Stuttgart (2010-2014), waar hij meewerkte aan verschillende wereldcreaties en inclusieve muziektheatervoorstellingen. Hij ontving de beurs Musiktheater Heute 2012-2014 van de Deutsche Bank Stiftung. Dankzij die beurs werkte hij mee aan de wereldcreatie Tonguecat van de Bayerische Staatsoper in München (2016). Als freelance dramaturg werkte Koen Bollen onder andere aan La clemenza di Tito voor de Opéra Orchestre National Montpellier in een regie van Jorinde Keesmaat, Louis Andriessen’s Odysseus’ Women & Anaïs Nin en Pascal Dusapin’s To be Sung voor het Centre of Contemporary Opera in New York en het Muziekgebouw aan’t IJ in Amsterdam.
Sinds januari 2016 is hij dramaturg voor Opera Ballet Vlaanderen, en werkte hij onder andere mee aan Sidi Larbi Cherkaoui’s Exhibition, Requiem, en Pelléas et Mélisande van Cherkaoui, Damien Jalet en Marina Abramović, Rusalka van Alan Lucien Øyen en Rasa [naar La Bayadère] van Daniel Proietto.
Koen Bollen doceert aan het conservatorium van Antwerpen en de International Opera Academy in Gent. Hij is co-redacteur en auteur van het boek over het 50-jarig bestaan van Ballet Vlaanderen.